Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A39n51t25o77n57í73n 74K26o25u60n93o94v61s66k55ý 9138980518308

Rozhodně má autor pravdu v tom, že mezi makroekonomikou a mikroekonomikou jsou rozdíly a že je potřebné o nich vědět.

Ono zase není tak málo těch, kteří to nechápou.

Když vynechám ty kolegou doporučované Rakušany, je to i kancléřka Merkelová s jejími podobenstvími o ctnostech švábské hospodyňky a její ministr financí Schauble...

0/0
5.5.2015 19:44
Foto

F28r11a39n35t82i75š64e10k 71K22š45í91r 2939226415

Zkuste si aspoň přečíst  ABCT.

http://www.mises.cz/clanky/abct-1-8-rakouska-teorie-hospodarskych-cyklu-554.aspx

0/0
5.5.2015 18:39

A71n54t88o40n23í43n 34K33o40u10n13o82v86s23k28ý 9958480288938

Nic modernějšího by nebylo?

Třeba.

http://www.kulturni-noviny.cz/nezavisle-vydavatelske-a-medialni-druzstvo/archiv/online/2014/17-2014/kapital-ve-dvacatem-prvnim-stoleti

0/0
5.5.2015 19:28
Foto

F54r97a98n25t41i12š92e73k 12K13š78í68r 2989826295

Ne nic modernějšího a propracovanějšího s provedenými důkazy na základě metod  logiky poznání neexistuje.

+1/0
5.5.2015 19:31

A93n11t24o68n38í85n 92K76o98u35n79o91v76s86k53ý 9268950738108

Když tomu věříte...

0/0
5.5.2015 19:33
Foto

F66r42a71n38t56i38š29e69k 32K29š60í40r 2139106665

To máte jako se vším.  Jestliže akceptuji platnost  důkazů, které byly provedeny v souladu s logickými a metodologickými postupy, které mimochodem vycházejí z matematiky, pak vše co je v souladu s těmito důkazy, musím přijmout jako objektivně pravdivé tvrzení.  

Když pak řeknu, že tohle a tohle platí  (protože vycházím z těchto důkazů), tak pokud přijmete toto tvrzení, nepodrobujete se mému názoru, ale racionální pravdě.

+1/0
5.5.2015 19:56

A28n27t80o79n88í17n 60K31o10u88n60o20v25s86k58ý 9868820948988

Takhle nějak mi to vysvětlovali na Matějské pouti prodavači horoskopů...

0/0
6.5.2015 8:13

P25e86t31r 71H66á39l18a 6264706565476

Autor na mě působí jako jeden z lidí, kteří jsou natolik přesvědčeni o své genialitě, že si myslí, že pro ně neplatí elementární logika. 

Milerád vám vysvětlím cokoli z ekonomiky nebudete chápat, pokud budete chtít.

Samozřejmě ty manipulace státu zhruba tak jak popisujete fungují, ignorujete ale jeden zcela zásadní fakt - ty neustálé manipulace způsobují alokační neefektivitu, v důsledku čehož se nejen ekonomice daří hůř, než by mohlo, ale způsobují též nespravedlivou distribuci bohatství ve společnosti.

0/0
5.5.2015 14:44

A93n76t90o20n67í35n 44K26o83u91n15o21v71s49k94ý 9288140818728

Dejte pozor, abyste sám netrpěl vlastnostmi, jimiž jste obmyslel autora blogu...

+1/0
5.5.2015 19:54
Foto

J42a77k45u13b 84P79e96š55a 8248490790

Nejsem přesvědčen o své genialitě. Jsem přesvědčen zjištěními empirických výzkumů, které prováděli historikové či antropologové. To co tu vysvětluji, nejsou mé názory či domněnky. Já jen předávám to, co jsem se dočetl jinde, od lidí starších a moudřejších než jsem já.

0/0
18.5.2015 14:01

A89n89t73o61n94í83n 28K15o28u32n51o66v20s17k19ý 9748590328718

Autor jen komentuje paradox spořivosti, který komentoval v uplynulých letech např. Paul Krugman v souvislosti s různými restriktivními opatřeními vlád: "Šetří-li domácnost, může to být přínosné, ale šetří-li stát, je to tragédie."

A to z důvodu, že větší úspory znamenají menší spotřebu a ta pak snižuje agregátní poptávku, což vede k nižšímu objemu investic, nižším důchodům a konečně také k nižším úsporám a tedy k celkovému reálnému ekonomickému poklesu.

Větší úspory vedou k nižším úsporám - tak se tento paradox projeví.

0/0
5.5.2015 9:37
Foto

J21a14k44u96b 23P69e58š72a 8158390700

Ano, a nejen to, podobný paradox, se týká úrokových sazeb. Mnozí se domnívají, že jejich snížení podporuje růst, neboť usnadňuje poskytování úvěrů. Takový pohled ale bere v potaz jen dlužníka, nikoli věřitele. Jeho ochota půjčit naopak s klesajícím úrokem klesá. A s tím jak klesají úroky se také snižují příjmy věřitelů, kteří pak pochopitelně méně investují a spotřebovávají. Ani v tomto případě jednoduchá poučka nefunguje.

0/0
5.5.2015 12:52

P79e30t75r 14H11á25l46a 6194536205986

Problém je že stát může s penězi manipulovat tak, že vzniká nerovnováha mezi úsporami a investicemi - tedy současně se nevyplatí spořit, a mohutně se investuje do kdejaké blbosti. Jak myslíte že vznikají hospodářské krize?

0/0
5.5.2015 14:57

J97i62ř49í 89P20l35í95v74a 4145462325517

Vaše teorie je založena na pozorování grafů: snižování deficitu je následováno depresí. Takže tvrdíte, že deficit se nemá snižovat, jinak hrozí deprese. A protože zdravý rozum říká, že domácnost by takto hospodařit nemohla, tvrdíte, že u státu je to jiné - viz pozorování grafů. Jakoby hospodaření státu nezáviselo na produktivitě podniků, na šikovnosti obyvatelstva, na právním prostředí a milionu dalších faktorů - prostě podle vás stačí, když stát bude udržovat vysoký deficit.

  A také se zdá, že tvrdíte, že bez státu by nebyly peníze. Ale to není pravda. Obchodování by bez státu(kdyby se do toho nepletl) nezmizelo a peníze je právě to, co může vznikat spontánně - a pak to také nejlépe funguje.

+2/0
4.5.2015 13:24
Foto

J38a74k55u91b 59P91e46š21a 8238740570

Za prvé, ty grafy jsou jen jakési dokreslení těch argumentů, které píši výše. Státní rozpočet funguje jinak třeba proto, že stát je zdrojem peněz v ekonomice. Ale viz ony 4 číslované odstavce.

A ano, bez státu by nebyly peníze. Peníze nevznikly spontánně, z barteru, ale jsou stvořením státu. Tvrdí to například antropologové, kteří vznik peněz zkoumali. Výmluvně o tom píše David Greaber ve své knize Dluh: Prvních 5000 let v kapitole Mýtus barteru. Více se o tomto tématu dočtete v mých minulých příspěvcích.

0/−2
4.5.2015 14:22
Foto

F52r31a89n15t15i93š38e49k 77K60š21í16r 2809576335

Je zajímavé, že po staletí si různé společnosti a trhy vybíraly jednu, nebo několik komodit jako formu platidla, tedy peněz.  Šlo tedy o spontánní proces.

+1/0
4.5.2015 17:10

A58n32t75o40n35í33n 56K77o47u38n54o32v85s27k17ý 9988850328158

Ad1: Peníze jsou dnes přece jen z malé části tvořeny centrální bankou - hotovost. V převážné části jsou tvořeny úvěrovou emisí komerčních bank.

0/0
4.5.2015 10:31
Foto

J96a68k30u30b 90P79e75š95a 8548900260

Ano, máte pravdu, ale i tyto peníze jsou navázány na peníze tvořené centrální bankou. Banky sice "vytváří" peníze když dávají úvěry, ale zpětně "poptávají" rezervy buď mezi ostatními bankami, nebo od té centrální. Takže banka si sice vytvoří třeba úvěr za 10 milionů, pak ale musí sehnat určité procento rezerv. Více se tomuto budu věnovat v jednom z příštích článků, který bude o hierarchii peněz.

0/0
4.5.2015 10:36

D68a74v44i36d 42H23o45l81e49c 3339944523529

Každá domácnost která by byla tak dlouho v deficitu jako náš stát by musela zkrachovat.Není možné se do nekonečna zadlužovat.

+3/0
4.5.2015 10:26

P75a59v70e51l 32K69u61r35a83l 5741594640380

"domácnosti to nestálo ani korunu"... to je hezký nesmysl... pokles hodnoty měny mi zdražil prakticky všechny nákupy. Ten místní kšunt nemá cenu nakupovat.

+6/0
4.5.2015 9:48
Foto

J12a83k59u59b 36P12e86š30a 8698780870

Ano, v tom máte pravdu. Tím, že to nestálo ani korunu jsem měl pochopitelně na mysli ten nákup eur samotný.

0/0
4.5.2015 9:55

P59a84v93e62l 13K81u80r11a25l 5761534400190

Ano stát to bohužel nestálo ani korunu... mne to už stálo dost.

Víte já mám absolutní averzi k jakémukoliv riziku - podle mne je hypotéka a nebo půjčka prostě věc hazardu - nemám a nikdy z principu nemůžu mít jistotu že budu zítra schopen splatit jakýkoliv dluh. (ať si zlomím nohu a půjdu na nemocenskou a nebo hůř)

Proto si já prostě z principu odmítám na cokoliv půjčovat. Podle mne je podstatně bezpečnější vytvořit si přebytek a akumulovat rezervy a teprv až naspořím tak si něco koupit. I kdyby to znamenalo 30 let odklad spotřeby.

Stát mne ovšem inflací okrádá. A pořád mi tvrdí že mám radějí jít do rizik místo sázet na jistotu. A to odmítám.

+1/0
4.5.2015 10:10
Foto

J33a73k83u38b 90P83e10š83a 8718130210

A já souhlasím s vámi, i já jsem zastáncem toho, že na co nemám, to si nekoupím, ale koupím si to, až našetřím.

Jenže tohle není případ státu.

K tomu okrádání inflací: ne za všechnu je odpovědný stát. Dále, MMT o které píši i ve svých ostatních článcích, má jako svůj cíl cenovou stabilitu. "Tisk peněz" totiž nevede nezbytně k inflaci.

0/0
4.5.2015 10:32

P60a32v89e96l 92K65u31r15a80l 5811914470750

teď co je "cenová stabilita" že... prostě nelze zachovávat cenovou stabilitu Samsungu S2 když na trhu je S5... s lepší výbavou... cena samsungu S2 se má poroučet hodně dolů.

Stejné zboží za méně peněz... samozřejmě jinak to můžeme hodnotit pokud řekneme že by cenově stabilní měl být "aktuálně nejvyšší model".

Ale to asi moc není v možnostech ekonomů kteří tomuhle zboží ani zbla nerozumí...

ono oni nedokázali uhlídat ani cenovou stabilitu lokomotiv. které se měnili jedno za 50 let.

0/0
4.5.2015 11:33

P97e31t11r 93H58á48l61a 6574536495356

Tady popíráte sám sebe, když tvrdíte, že stát je tím, kdo určuje množství peněz v oběhu, tak nevyhnutelně je zodpovědný za veškerou inflaci.

0/0
5.5.2015 14:47
Foto

J62a27k57u39b 84P78e14š86a 8808810120

Jenže inflace není přímo úměrná objemu peněz v ekonomice. Naopak, v případě např. Německa hyperinflace předchází tisku peněz.

Stejně tak epizody inflace ve starověkém Římě. Předcházel jim morové rány. Inflaci v 70. letech zase měla na svědomí ropa. Inflace není tak jednoduchý fenomén, jak se domníváte.

0/0
18.5.2015 14:05

L80u91k83a18s 59S54u47c59h36a40n35e18k 5406687823150

Co se deficitu obecně týče, pokud si půjčíte (v domácnosti) peníze na úspornější kotel, zateplení fasády, případně modernější a výkonnější stroj, který potřebujete ke své práci, pak jde o investici, která má potenciál se vrátit či zúročit. Pokud si půjčíte na to, abyste uspořádal oslavu svých narozenin, potažmo na cestu kolem světa, může jít sice o splněný sen, ale návratnost je ve hvězdách.

Všechno (zadlužování i zdaňování) má své meze, jde jen o to je najít. Pokud seberete zaměstnanci 99% jeho mzdy na daních, s pravděpodobností hraničící s jistotou zemře hlady. Pokud mu příjem nezdaníte vůbec, zřejmě nebudete mít (jako stát) z čeho zabezpečit služby pro něj (např. bezpečnost). Čím víc peněz člověku zbyde, tím víc peněz _může_ utratit a tím víc peněz pak bude v oběhu a budou z nich žít další lidé (a odvádět z nich daně).

Až se podaří najít tu rovnováhu, od které výběr daní klesá, potažmo do které ještě výběr daní roste, bude to základ pro to, aby stát věděl, kolik je schopen vydělat (to máte stejné jako když budete pořád měnit práci a hledat lépe placenou ... jednou narazíte na nějaký strop v oboru, přes který se už jen tak nedostanete).

Pak lze spekulovat nad tím, za to ten zisk utratit, jak jej investovat do dalšího rozvoje a zda je nutné se kvůli tomu zadlužit, potažmo zda to zadlužení pomůže dosažení plánovaného výkonu, aby bylo možno dluh splatit.

S vizí, že státní rozpočet nemá být vyrovnaný, potažmo mírně přebytkový, souhlasit nemohu, považuji to za velmi nebezpečnou myšlenku pro budoucnost tohoto národa.

+3/0
4.5.2015 9:35
Foto

J34a32k51u62b 17P81e63š43a 8748170910

Vše, co zde píšete, platí pro rozpočet domácnosti a firmy, ale nikoli státu. To jsem se snažil vysvětlit v článku. Rozpočty domácností a firem mají být vyrovnané, nebo přebytkové. Rozpočty státu nemusí a často by ani neměly.

0/−1
4.5.2015 12:10

P29e11t77r 14H65á92l95a 6494186205506

Představa že Laferův bod je nějaké optimum které je třeba hledat je naprosto zcestná - je to jen bod, nad který už vyšší daňové sazby nedávají vůbec žádný smysl, ale rozhodně neříká nic o tom, že by snad nižší sazby smysl dávaly. Smyslem státu přece nemá být co nejvíc vybrat na daních. Již v Lafferově bodě, i pod ním, dochází v důsledku daní k výraznému útlumu ekonomiky.

0/0
5.5.2015 14:49

J88u16l20i93u23s 93C36h18a27l69o12u72p78k64a 4392299930981

Jen se ptám, zda někdy autor řídil rozpočet domácnosti? Právě proto, že politici pracují s cizími penězi a nikoliv s těmi vlastními, má podle mého takový dopad do našeho rozpočtu.

+2/0
4.5.2015 9:25
Foto

J37a50k42u51b 62P27e57š58a 8358680250

Rozpočet domácnosti jsem nikdy neřídil. Ale až takovou zkušenost budu mít, stejně to pro uvažování o státním rozpočtu bude naprosto irelevantní.

0/0
4.5.2015 10:58

L43u28k74a94s 83S42u44c52h23a68n68e16k 5666897313270

Neřekl bych, že s vámi souhlasím. Tvrdit, že s deficitem si poradíme tiskem další měny není to nejšťastnější možné řešení, minimálně ne z toho důvodu, že naše ekonomika je dost závislá na dovozu. Tisk měny způsobí oslabení měny. Oslabení měny způsobí zdražení dovozu, zdražení dovozu zvyšuje všechny ceny. Inflaci tím nejen že nezabráníte, ale vlastně ji vyprovokujete. Inflace je dobrá pro všechny, kteří si peníze půjčují (např. hypotéka), protože za ně pořídí reálnou hodnotu, za kterou později zaplatí možná i o něco méně, než kolik to stálo na začátku. Tratit na tom mohou instituce půjčující oběživo ... a budou se bránit vyšší sazbou. Vyšší sazba zbrzdí rozvoj ... méně výrobků doma, více dovozu, dražší ceny ... a jsme znovu u roztáčení inflační spirály.

Vámi prezentované grafy jsou pozoruhodné, ale nejsem si zcela jist, že závěry, které z nich vyvozujete jsou ty správné. Skutečně nastaly "deprese" (chybí vysvětlení toho pojmu pro laiky) kvůli tomu, že stát začal splácet své závazky, nebo v tom hrálo jinou roli i něco jiného?

Vemte si to takhle - máte hypotéku, blíží se vám konec fixace, máte možnost splatit větší část (potažmo zbytek) a tak místo nového plotu, bazénu nebo garáže peníze podržíte a hypotéku splatíte dřív. Ano, rozvoj vašeho domova se tím trochu zbrzdí, pozastaví, ale vy následně získáte prostředky navíc, které nemusíte platit na úrocích z hypotéky.

+2/0
4.5.2015 9:24
Foto

J37a97k49u36b 72P11e50š79a 8688180470

Já netvrdím, že si s deficitem poradíme tiskem peněz. Můžeme. Hlavní ale je, že když má stát dluh 1,6 bilionu Kč, tak to ničemu nevadí. Protože kdyby na to došlo, tak může tisknout. Bankrot bude jeho svobodné rozhodnutí. Toto pro domácnosti neplatí.

A v tom je právě problém, vy stále uvažujete v intencích rozpočtu domácnosti. Jenže ten funguje úplně jinak a plní jiné funkce. 

Vyšší úrokové sazby nemusí brzdit rozvoj. Podívejte se na současnou situaci, inflace téměř žádná, úrokové míry velice nízké. proč bych peníze investoval, proč bych je půjčoval? Raději počkám, až se sazby zvýší. Odmítám tvrzení, že nízké úrokové sazby "rozproudí ekonomiku. Ano, 7 % sazba spíše nakopne růst než 15 %, totéž už ale nemusí platit o 2 % sazbě. Každá půjčka má totiž dvě strany: nízké sazby činí půjčování atraktivní pro dlužníky, ale nikoli pro věřitele. Na to se často zapomíná.

Co se týče grafů: Netvrdím, že přebytky rozpočtu jsou to, co přímo způsobuje deprese nebo recese. Říkám, že je tu silná korelace, silnější už ani být nemůže, podle které každé depresi nebo recesi předcházelo snižování deficitů a případně až zvyšování přebytků. Je docela možné, že takováto fiskální politika zkrátka vytváří podmínky, které následně k recesi vedou. Vždyť přebytky státního rozpočtu odsávají peníze z ekonomiky, to nemůže být bez následků.

0/0
4.5.2015 12:07
Foto

M53i91r45o63s68l66a92v 82M51a37c77e94k 5311935760802

Až na ten hloupý závěr velmi zajímavé. Karma R^

0/−1
4.5.2015 8:57
Foto

J39a68k43u75b 60P40e98š29a 8608850420

Máte pravdu, ten závěr je spíše zbožným přáním.

0/0
4.5.2015 12:08



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.