Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L32u86b45o84š 97U96l83r57i25c44h 5151840978754

Píšete:

"Po druhé světové válce tedy evropské země měly dovážet tolik, kolik vyvážely (vyrovnaná obchodní bilance) z evropských zemí,"

Máte nejaký odkaz, že dnes má Eurozóna obchodný deficit?

Za celý rok 2014 stúpol export z krajín, ktoré platia eurom, o 2 % a import stagnoval. Obchodný prebytok eurozóny v roku 2014 vzrástol ma 194,8 miliardy eur zo 152,3 miliardy eur v roku 2013

Spomedzi členských krajín EÚ najväčší obchodný prebytok malo v období január-november Nemecko (201,8 miliardy eur) a najhlbší deficit vykázala Británia (-121,18 miliardy eur). Slovensko dosiahlo v sledovanom období prebytok 3,5 miliardy eur. 

http://www.euractiv.sk/ekonomika-a-euro/clanok/hospodarstvo-eurozona-aj-eu-dosiahli-vlani-v-decembri-obchodny-prebytok

0/0
1.6.2015 19:41
Foto

J78a69k53u57b 86P17e25š49a 8908440570

Evropské země mezi sebou, ne jako celek. Asi jsem se vyjádřil nepřesně. Nejde o to, co má nebo nemá eurozóna vůči zbytku světa. Problém jsou nerovnováhy (tedy přebytky jedněch a logicky deficity druhých) uvnitř eurozóny.

Británie není člen eurozóny, tu bych do toho nemíchal. Problém je zkrátka v tom, že euro může fungovat jen za předpokladu, že mezi sebou budou mít členové eurozóny jen mírné nerovnováhy. Jenže Německo mívalo přebytek obchodní bilance i 6 %. A to je pak problém.

0/0
1.6.2015 19:49

L47u93b38o72š 35U86l90r45i48c52h 5471600648594

Tak potom má Švajčiarsko problém, švajčiarske kantóny sú v podobnej nerovnováhe vo vnútri štátu, ako Eurozóna.

0/0
1.6.2015 19:55
Foto

J10a41k28u92b 77P60e17š20a 8388930870

Ne, ani Švýcarsko, ani USA (obdobná situace) problém nemají. Jsou to federace s federálními ministerstvy, které provádí potřebné transfery, jež nerovnováhy vyrovnávají. Viz mé předchozí články, kde jsem to několikrát zmínil.

0/0
1.6.2015 20:43

V70l77a69d42i53m81í95r 11H36r59u12b55ý 4847893564239

No - a eurozóna chce postupně provádět stejné tansféry.

0/0
2.6.2015 10:05
Foto

J48a58k32u41b 19P87e97š85a 8758950560

Ano, cílem je federalizace Evropy. Což je sice možné řešení, pro mě, a domnívám se, že pro většinu obyvatel EU, nepřijatelné.

0/0
2.6.2015 10:26

L22u82b50o37š 64U43l83r63i19c31h 5131940708504

Nemecko malo aj veľmi nízky, prebytok. V USA sa stalo, že aj najvýkonnejšia ekonomika Kalifornia vyhlásila bankrot, a nič dramatické sa v USA nedialo.

0/0
1.6.2015 20:02
Foto

J59a38k98u96b 85P43e13š31a 8478670600

Německo mělo možná i nízké přebytky, ale mělo i vysoké. Výsledek jsou nahromaděné peníze, tedy bohatnutí Německa zcela v duchu merkantilismu. 

K USA: jenže USA jsou federace, s federální centrální bankou (Fed) a federálním ministerstvem financí (Treasury). Tam obchodní bilanci neřeší, stejně jako my v ČR neřešíme obchodní bilanci mezi Prahou a Bruntálskem, a vy na Slovensku mezi Bratislavou a třeba Košickým krajem.

0/0
1.6.2015 20:46

M15a61r78e81k 79V82e65s56e35l82ý 8273853327477

Jenom upozorňuji, že důležitá je celková platební bilance, nikoliv jen obchodní. Například ČR má dlouhodobě vysoký přebytek obchodní bilance (vyváží více zboží/služeb), ale současně obrovský deficit v bilanci plateb (výplaty dividend atd.) - takže celková bilance ČR byla taková, že vyváží zboží/služby/suroviny a navrch se ještě zadlužuje, aby poslala do zahraničí dividendy. Jsou země, které mají deficitní obchodní bilanci, ale přesto mohou mít celkovou bilanci kladnou třeba díky výnosům z turistiky apod.

0/0
1.6.2015 21:16
Foto

J21a10k35u47b 91P44e63š61a 8898580590

Samozřejmě máte pravdu. Až tedy na ty výnosy z turistiky, ty jsou součástí obchodní bilance, konkrétně bilance služeb. 

V tomto případě je ale důležitá obchodní bilance. Protože ta vám napoví, zda je stát schopen vydělávat na splácení zahraničního dluhu. A problém Řecka je právě v tom, že schopno není. Kdyby bylo, tak by mělo obdobnou celkovou platební bilanci, jako ČR: přebytek obchodní bilance vyvážený deficitem finančního účtu (ale místo dividend by šlo o splátky dluhů západoevropským vládám). 

Jinak, na případ ČR se lze dívat i tím způsobem, že teď splácíme přímé zahraniční investice z 90. let. Je to ale poněkud zjednodušující pohled.

0/0
1.6.2015 21:26

K97a88r89e61l 52K90u45č81e75r58a 7815151813390

Velice správně.

Eurojelita tady ve prospěch společné měny uvádějí odstranění nákladů na konverze a kurzová rizika.

To je sice pravda, ale úplně ignorují, že pohyby kurzu lokální měny mají důležitou informační a regulační hodnotu.

Tato zpětná vazba, kterou my stále ještě máme, například v případě Řecka byla nahrazena zpětnou vazbou "nové německé Marky", což je blbě. Rv

0/0
1.6.2015 16:59
Foto

F47r46a47n44t67i41š52e76k 59K73š43í76r 2829546335

Podle toho co znám, tak vím, že jakékoliv administrativní zásahy do tržních záležitostí lidí, vede k chybám a celospolečenským problémům. 

Ludwig Von Mises předložil důkazy, že státní regulace a jsou nesmyslem, neboť ti co tyto regulace vymýšlejí disponují pouze nepatrným zlomkem informací, takže jejich rozhodnutí budou téměř vždy chybná.

0/0
1.6.2015 14:47
Foto

J95a53k70u29b 32P80e93š75a 8938810910

Regulace je nezbytná. Ovšem jen v omezené míře. On by totiž ten trh, podobně jako peníze, bez státu vůbec nevznikl. A toto není můj názor. Toto tvrdí antropologický a historický výzkum, o kterém píše např. Vladan Hodulák v knize Moc v mezinárodním měnovém systému, nebo David Graeber v knize Debt. First 5000 years.

0/0
1.6.2015 16:03
Foto

F80r13a55n87t38i93š53e17k 53K96š25í26r 2329276175

Regulace je nejoptimálnější skrze individuální rozhodnutí ekonomických subjektů.  Regulace skrze arbitrární rozhodnutí jsou chybná, právě pro nedostatek informací rozhodujících subjektů.  Protože toto tvrzení bylo dokázáno je zbytečné tvrdit, že to tak není.

0/0
1.6.2015 20:34
Foto

J31a38k25u28b 74P17e89š58a 8798150210

Ne vždy. Proto tu dnes máme národní státy a ne tlupy nebo kmeny. Centralizovaný stát, který např. stanovuje pravidla se historicky ukázal jako schopnější mobilizovat zdroje a reprodukovat společnost na stávající úrovni. 

Takže ano, může tam být nedostatek informací u rozhodujících subjektů, ale to vyřeší selekce: neefektivně rozhodující zanikne, efektivní se rozvíjí.

0/0
1.6.2015 20:52
Foto

F70r52a62n75t60i48š31e70k 44K49š33í74r 2119356795

Zatím Misesův  důkaz o nemožnosti státního plánování a regulací nikdo nevyvrátil.

0/0
2.6.2015 0:01
Foto

J36a47k12u25b 58P64e59š75a 8168830890

Neříkám, že stát má dělat vše. Je ale nezbytný.

0/0
2.6.2015 0:36

M33a98r77e72k 83V43e98s87e21l76ý 8553903697937

Regulaci, kontrolu a pravidla potřebujete - nebo snad chcete, aby se nikdo nestaral o to, aby se řeba do potravin nepřidávaly svinstva nebo se neředil benzín? Na takové věci spotřebitel těžko přijde - motor se zadře po x-tisících ujetých kolimetrů, rakovinu člověk dostane po x-letech atd.

Kdyby byl nejefektivnější neregulovaný trh, tak by se prosadil. Vývoj ale ukázal, že regulace je nutná a že u řady věcí je velmi výhodné, když je zajišťuje veřejný sektor.

+1/0
1.6.2015 21:28
Foto

F54r87a26n40t38i26š11e98k 17K71š90í45r 2569586975

Nejsem proti regulaci, proti kontrole ani proti pravidlům, jsem jen zásadně proti, aby se o tohle staral stát, právě proto, že je dokázáno, že to  nemůže  dělat tak aby to bylo správně a pokut se o to snaží, v dlouhodobějším horizontu způsobí jeho regulace víc problémů, než jich vyřeší.

0/0
1.6.2015 23:59

V78l96a64d51i11m30í75r 14H54r33u60b59ý 4217243944189

Proboha, Vy Génie. Státní dluh (o nějž jde) přece vůbec není o schodku celkové platební bilance se zahraničím. Čtete dobře:  v ů b e c   n e !!!

0/0
1.6.2015 14:39
Foto

J64a95k72u54b 78P63e47š22a 8258870340

Nerozumíte tomu, o čem mluvíte. Platí rovnice, že bilance veřejného sektoru + bilance soukromého sektoru + bilance zahraničního sektoru = 0. To je jednoduchá logika, když někdo utrácí, jiný musí vydělávat.

Pokud je obchodní bilance v deficitu, utrácí se buď úspory, nebo se zadlužuje jeden, případně oba zbylé sektory. V Řecku a Itálii se zadlužovaly oba, ve Španělsku, Portugalsku a Irsku především ten soukromý.

0/0
1.6.2015 15:58
Foto

F90r15a80n48t85i49š89e41k 79K90š48í68r 2729786835

Když dvě strany obchodují, zvyšuje se užitek obou stran.

0/0
1.6.2015 20:37
Foto

J71a16k77u65b 88P83e22š63a 8368480820

To bez pochyby ano, ale jedna přichází o majetek a získává peníze, druhá pak hromadí majetek a o peníze přichází (utrácí úspory, nebo se zadlužuje). Zdá se mi ale, že tomuto pan Hrubý ne a ne porozumět. 

Ve svých textech ale opakovaně píši, že není nic špatného na tom mír deficit obchodní bilance.

0/0
1.6.2015 20:54
Foto

F14r29a25n58t51i36š22e95k 84K97š73í84r 2739206315

Pokud berete za obchodní subjekt stát, tak bezpochyby, protože státní  obchodní aktivity  nezvyšují užitek obchodujícího státu.

0/0
2.6.2015 0:04

V81l25a26d25i37m98í75r 93H90r40u44b59ý 4987493784519

Ten zahraniční sektor je soukromý, nebo veřejný?  Abychom se vůbec někam dostali.

0/0
2.6.2015 10:04
Foto

J53a98k12u45b 70P26e30š49a 8228550760

Jsou tři oddělené sektory: veřejný (stát), soukromý (firmy a domácnosti) a zahraniční (ostatní státy, zahraniční firmy a domácnosti).

0/0
2.6.2015 10:25



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.