Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M82a53r66e65k 19V38e81s35e59l71ý 8103763987497

Makroekonomický pohled je odlišný od toho mikroekonomického - to řada lidí nechápe - a bohužel i "ekonomů". Takže se dozvídáme, že v době ekonomického růstu má být přebytkový rozpočet, aby si stát "našetřil" na příští krizi. Vždy, když poslouchám řeči, jak si žijeme na úkor budoucnosti, tak si říkám, že už se zřejmě vynalezl stroj času a lidé z budoucnosti nám půjčují prostředky - jinak si neumím vysvětlit, jak by se mohlo spotřebovat něčeho více, než kolik se toho vyprodukuje.

Každopádně díky za blog.

0/0
23.2.2015 8:25

P51e20t96r 18H20á11l89a 6884706455386

Přečetl jste si co jsem vám psal v reakci na váš první článek?

Na druhou stranu vaše články jsou poučné v tom smyslu že jde o učebnicovou ukázku toho, kam můžeme zajít s poměrně logickým myšlením, pokud vyjdeme ze zcela mylných základů.

V pozadí toho, co píšete, je totiž teze "trh je neschopný udržet se stabilní a vytváří krize a vlády by to měly řešit". Tady to vyznívá obviněním trhu v USA že se chybně zadlužil. Přitom to ale byl FED, řízený státem, který soukromý sektor v inkriminované době motivoval k velkému zadlužování.

Vy prostě odmítáte vidět, natož pak řešit příčiny problému, a přicházíte s křížkem po funuse. Samozřejmě, lepší záplata než děravé kalhoty, ale vůbec nejlepší je nedělat si do nich vědomě díry.

+1/0
21.2.2015 18:47
Foto

J11a65k59u40b 40P95e46š97a 8398870290

Tento i Váš předchozí komentář jsem četl. S tou tezí, která je podle Vás v pozadí toho, co píši, souhlasím jen částečně: ano, trh je neschopný udržet se stabilní.  Podle mého je to důsledek špatné regulace (ne toho že se reguluje, ale jak se reguluje). 

Pokud to vyznívá obviněním trhu v USA, že se chybně zadlužil, tak se omlouvám, ale asi jsem se špatně vyjádřil. Já z krize viním vládu USA, ta pro ni vytvořila podmínky, ať už tím, že zasahovala, kde neměla, nebo nezasahovala, kde měla. 

Já se nesnažím kritizovat či hodnotit to, jak současný systém funguje. Mě jde spíše o popis jeho fungování.

+1/0
21.2.2015 22:21
Foto

F57r47a31n64t61i31š59e28k 65K22š46í46r 2699206315

Doporučuji přečíst si toto:

http://fee.org/freeman/detail/33-the-great-depression-was-a-calamity-of-unfettered-capitalism

0/0
22.2.2015 10:57

P88e30t86r 33H92á81l31a 6364186725316

Dobře, asi jsem špatně pochopil Váš záměr.

Obávám se však že i ten současný systém fakticky (ne)funguje podle "skutečných" ekonomických zákonů a to, co prezentujete, je vlastně jen "na zakázku" (politickou) vyrobená teorie, jejímž smyslem je právě ospravedlnit určité kroky.

Tedy že současný systém neplyne z té teorie, ale že naopak teorie až ex post hájí systém, který byl zaveden ze zcela jiných důvodů (poskytuje určitým lidem ohromné bohatství a moc).

Chtěl jsem říct, že se mi nelíbí prezentování takovýchto teorií, lidé, co se v ekonomice nevyznají, totiž mají tendence jim uvěřit a to pak dost ztěžuje nějakou racionální debatu. Podle mě je právě třeba aby lidé pochopili že ten současný systém je vlastně špatně, že nedává smysl.

0/0
23.2.2015 8:56
Foto

J93a29k74u63b 77P69e61š32a 8618580850

Pane Hála, já si nemyslím, že MMT vznikla na zakázku a že obhajuje současný systém. Ona ho ve své deskriptivní části prostě popisuje. V té perskriptivní pak říká, jak jej využít. 

A samozřejmě, že se můžeme bavit o tom, zda a jak moc je současný systém špatný a navrhovat lepší. Ale to je jiná diskuse o kterou já tady neusiluji. Mě jde spíše o pochopení toho, jak to funguje, bez hodnotících soudů.

0/0
23.2.2015 16:09

P55e48t68r 39H52á78l25a 6634286895306

Pane Peša, já si myslím pravý opak - i kdyby ne "přímo", tak se obávám že v ekonomii funguje silná pozitivní zpětná vazba, takže jakmile se nějaký přístup začne uplatňovat v praxi, tak se najde dost lidí kteří tomu budou upřímně věřit. S

Snažím říct, že mi nedává moc dobrý smysl snažit se pochopit jak současný systém funguje, protože to právě je jen mylná teorie a ten systém vlastně nefunguje.

Pokud bych to měl k něčemu přirovnat, je to jako se snažit pochopit jak Slunce obíhá kolem placaté Země.

Já totiž tezi, že současný systém nefunguje, nepovažuji za hodnotový soud, nýbrž za prostý fakt.

0/0
24.2.2015 7:28
Foto

J18a16k25u21b 16P93e46š35a 8208220910

Podle mě je problém, že pro Vás už slovo "funguje" má hodnotící význam. Jestli Vám rozumím, tak fungování = systém pracuje správně. 

Pro mě je ale slovo fungování bezhodnotové. Já se ptám, jak tento systém pracuje? Jaké probíhají děje a jaké mají následky. A samozřejmě, tento systém může pracovat takovým způsobem, že to povede k jeho zániku. Pokud Vám rozumím, tak "funguje" ten systém, který je udržitelný bez zásahů. Tuto pozici Vám nijak nezazlívám, ale to není tématem tohoto blogu.

0/0
24.2.2015 15:37

M40a36r40e52k 11V44e76s84e47l57ý 8713133737477

Problém je, že řada lidí pohlíží na ekonomiku státu mikroekonomickým pohledem. Vemte si třeba platební bilanci se zahraničím - může se zdát, že je výhodné mít přebytkovou bilanci, jenže z hlediska celku (státu) to není optimální: dovážíte papírky, vyvážíte zboží/služby/suroviny. Proto je nejlepší mít dlouhodobě vyrovnanou platební bilanci. Výjimkou jsou státy, které tisknou světovou měnu (USA, Švýcarsko, EU, ...) - z jejich pohledu je výhodné exportovat papírky, kterých si můžou natisknout kolik chtějí a za to dováží zboží/služby/suroviny.

A to samé platí i pro jednotlivé státy - celková bilance jednotlivých sektorů (stát/firmy/občané) by měla být v rovnováze - pokud tedy firmy a občané chtějí mít úspory, potřebujete někoho, komu tyto úspory půjčíte - proto velmi spořiví Japonci mají největší veřejný dluh na světě (240% HDP) - úspory Japonců vrací jejich vláda zpět do ekonomiky.

0/0
24.2.2015 19:06
Foto

F63r63a39n51t20i54š53e41k 73K20š68í47r 2659626675

Zatím jsem nepochopil co nám vlastně chcete sdělit?

Zatím to na mne působí, že nám ukazujete nějakou novou teorii, která má ospravedlnit institucionální násilí.  

Také nejsem ekonom, ale v těch zjednodušeních cítím, že vámi naznačené závěry například v tom, že po přebytkových  rozpočtech následují krize jsou  neodůvodněná a chybná.

+1/−1
20.2.2015 21:40
Foto

J85a36k48u72b 63P18e41š97a 8988760800

Pane Kšír, tato teorie rozhodně nemá za cíl ospravedlňovat institucionální násilí. 

To, o čem píši, je složité a obsáhlé. Já si přitom stanovil za cíl, aby to bylo přístupné co nejširší veřejnosti. Proto dávkuji po kapkách. Věřím, že s dalšími články Vám začnou věci postupně zaklapávat do sebe.

Např. ten závěr, že po přebytkových rozpočtech následují krize není neodůvodněný a chybný (rozhodně bych netvrdil, že přebytkové rozpočty jsou příčina krizí, přinejmenším však průvodní jev či varovný symptom). Větší smysl to začne dávat, až dovysvětlím MMT a s její pomocí vysvětlím, co je špatně na eurozóně. Vzhledem k tomu jak jsem zaneprázdněn, tak publikuji jen 1x týdně, bude to proto ještě pár týdnů trvat. Prosím Vás v tomto směru o trpělivost.

0/0
20.2.2015 22:00

J85i43ř51í 71Ř46e13z50n73í51k 4392162823105

Tak ten vztah mezi krizemi a přebytkovými rozpočty zkuste ilustrovat na příkladu Švýcarska.

+1/0
21.2.2015 8:57
Foto

J67a47k97u62b 29P83e63š77a 8248270610

No, i Švýcarsko odpovídá tomu, co říkám. Vládní dluh mají malý, můžou si to dovolit, od roku 2002 mají přebytky obchodu se zahraničím. Stejně tak Německo si může dovolit vyrovnaný nebo téměř vyrovnaný rozpočet, když má 6 % HDP přebytek zahraničního obchodu.

Navíc ten vztah bych neoznačoval za kauzalitu (příčina -> následek). Krize se k vám samozřejmě může přelít ze zahraničí.

0/0
21.2.2015 9:59

J31i33ř39í 20Ř38e32z64n40í74k 4382672193885

Jinak jistěže přebytkové rozpočty, respektive snižování deficitu veřejných rozpočtů, mohou vyvolat krizi, neboť vždy představují restrikci státní poptávky.  Pokud jsou udělány během boomu, představují toliko omezení poptávky, tedy snižují rizika spojená s přehřátím ekonomiky.

0/0
21.2.2015 9:05
Foto

J11a73k64u95b 91P21e37š78a 8528470150

O přehřívání, ochlazování ekonomiky co s tím má společného státní rozpočet, bude příští článek. V něm se budu zabývat z čeho se financuje státní rozpočet a pak také funkčím financováním Abby Lernera.

0/0
21.2.2015 10:00

J25i19ř78í 77Ř25e23z13n71í25k 4892502223735

Pokud má země deficit obchodu se zahraničím, vláda musí mít deficit, který jej vyváží.

Nemusí, stačí když ten obchodní deficit je vyrovnávám přílivem zahraničních investic. Pokud to říkám nepřesně, tak platí, že stačí, když je v rovnováze platební bilance.  A ta je v rovnováze vlastně vždy.

0/0
20.2.2015 20:27
Foto

J40a45k29u73b 75P18e71š10a 8378190600

Ano, máte pravdu a správně poznamenáváte, že platební bilance je vždy vyrovnaná. 

Ale já tam píši totéž, jen jinak: "Když nebude mít (vláda) deficit, ale přebytek nebo vyrovnaný rozpočet, pak bude výsledkem deficit sektoru soukromého. Budou mu klesat úspory nebo se bude zadlužovat." Klíčové je to "bude se zadlužovat": od koho si může soukromý sektor půjčit? No, kdyby si půjčil od vlády, tak by jí to zvedlo výdaje a už by neměla ten vyrovnaný rozpočet či přebytek. A pokud jedno nebo druhé má, tak si soukromý sektor půjčuje od zahraničního sektoru. A to se projeví právě v platební bilanci.

0/0
20.2.2015 20:39

J55i28ř66í 84Ř13e88z81n78í85k 4342942283535

Nevím, zda lze nákup Skody auto či výstavba Hyunday v Nošovicích označit za půjčování od zahraničního sektoru.  Takto přímo lze hovořit o zahraničních úvěrech.

0/0
20.2.2015 21:36
Foto

J85a24k60u34b 95P92e97š60a 8618900650

Nákup Škodovky není půjčování. Když Čech prodá fabriku Němcovy, tak mu vzniknou úspory. A v textu píši: deficit zahr. obchodu může soukromý sektor financovat buď snížením úspor, nebo zadlužením.

A když Hyunday staví v Nošovicích, není to spíš zahraniční obchod (a tedy součást obchodní bilance)? Korejská firma kupující od české stavební firmy produkt/službu?

0/0
20.2.2015 21:49
Foto

J56a90k63u13b 43P75e15š86a 8108270320

To musí je tam normativní, jako že to chceme. Protože přílišné zadlužení soukromého sektoru určitě nechceme.

0/0
20.2.2015 20:42

J95i55ř27í 67Ř36e17z71n36í49k 4452262743865

Pokud má země deficit obchodu se zahraničím, vláda musí mít deficit, který jej vyváží.

0/0
20.2.2015 20:24

J60i57ř46í 13Ř44e21z98n92í36k 4112382213355

V transakční rovnici zapomínáte na V, tedy QxP = MxV, nelze V považovat za stabilní veličinu, neboli rychlost oběhu peněz za stálou. V krizi klesá, v konjuktuře roste.

0/0
20.2.2015 19:19
Foto

J78a44k19u29b 17P28e35š63a 8288140170

Pane Řezník, můžete to, prosím, rozvést? Na co konkrétně v mém textu narážíte? Nejsem vzděláním ekonom, a proto si nejsem úplně jist, že vám rozumím.

0/0
20.2.2015 19:47

J37i66ř89í 88Ř35e51z30n39í26k 4752512853395

Konktrétně ve Vašem textu nenarážím konkrétně na nic, snad jenom na to, že mi ty závislosti připadají tak možná trochu příliš zjednodušené a měl jsem tak trochu pocit, že považujete - což je obvyklé - rychlost oběhu peněz za stálou veličinu.

0/0
20.2.2015 20:21



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.